Letné prázdniny: Prázdnota, sloboda a riziko

01.07.2025
Letné prázdniny. Dve slová, ktoré v deťoch a tínedžeroch vyvolávajú predstavu nekonečnej slobody, voľnosti, neviazanosti a oddychu od povinností, školských lavíc a autorít. Pre rodičov však často ide o obdobie zvýšenej obavy a neistoty. Dieťa, ktoré bolo doteraz každodenne pod drobnohľadom školského systému, učiteľov a spolužiakov, sa zrazu ocitá v priestore bez štruktúry, kde sa môže rozhodovať samo – s minimálnym dohľadom. A práve tu vstupuje do hry riziko, ktoré je podľa výskumov i psychologických teórií často podceňované – skúmanie hraníc, experimentovanie s alkoholom, cigaretami, drogami a správaním, ktoré má potenciálne fatálne následky na vývin jedinca. Tento jav nie je nový, ale jeho naliehavosť v čase dostupnosti návykových látok a ľahkého prístupu k nim, podporeného mediálnym obrazom "cool" nezodpovednosti, nadobúda nové rozmery.
Deti a mladí ľudia sú z psychologického hľadiska stále vo vývoji. Ich mozog, konkrétne prefrontálna kôra, zodpovedná za plánovanie, sebakontrolu a racionálne rozhodovanie, dozrieva až okolo 25. roku života. Znamená to, že rozhodnutia, ktoré robia vo veku dvanásť až osemnásť rokov, sú často založené na impulzívnych reakciách, emocionálnych podnetoch a silnej potrebe sociálneho prijatia. Výskum neuropsychológie, napríklad štúdie vedené Laurenceom Steinbergom z Temple University, ukazujú, že adolescenti majú zvýšenú citlivosť na odmenu, čo znamená, že nové zážitky – napríklad požívanie alkoholu či experimentovanie s drogami – im môžu priniesť intenzívny pocit vzrušenia, ktorý prevažuje nad uvedomením si možných dôsledkov.Letné prázdniny túto dynamiku ešte umocňujú. Zrazu odpadá externá štruktúra – ranné vstávanie, školské povinnosti, poobedňajšie krúžky, tréningy. Zostáva čas, veľa času, ktorý môže byť pre niektoré deti bohatý na tvorivosť, dobrodružstvo, objavovanie prírody, priateľstiev a záľub, ale pre iné môže predstavovať prázdno, nudu, samotu a potrebu zaplniť tento priestor niečím výrazným. A ako ukazuje behaviorálna psychológia, nuda je silným spúšťačom rizikového správania. Deti bez dozoru, bez pravidelného kontaktu s dospelými autoritami, sú náchylnejšie podľahnúť tlaku rovesníkov alebo túžbe vyskúšať niečo nové, zakázané.Sociálne učenie hrá kľúčovú rolu v tom, ako sa mladí ľudia správajú počas prázdnin. Bandurova teória sociálneho učenia hovorí, že deti sa učia nielen prostredníctvom vlastnej skúsenosti, ale najmä pozorovaním druhých – čo znamená, že ak vidia, ako ich starší kamaráti pijú alkohol, fajčia, experimentujú s marihuanou alebo inými látkami bez viditeľných následkov, sú oveľa viac motivovaní tieto správania napodobniť. Prázdniny často znamenajú aj návštevy starších súrodencov, voľné večery v parkoch, tajné večierky, táboráky – priestor, kde dospelý dohľad absentuje a kde sa hodnoty a pravidlá dočasne "pozastavujú". V tomto prostredí sa skúša, čo všetko si môžem dovoliť. A deti to robia nie preto, že sú zlé, ale preto, že ich mozog a vývinová fáza ich k tomu prirodzene vedú.Psychologička Lisa Damour upozorňuje, že deti potrebujú v istom bode svojho vývinu vyskúšať hranice – no dôležité je, kde, kedy a za akých podmienok sa tak deje. Ak im chýba opora v dospelých, ak nemajú vytvorený bezpečný priestor, kde môžu otvoriť otázky typu "čo je to marihuana?" alebo "prečo kamarát užíva tabletky, po ktorých je veselší?", budú tieto odpovede hľadať inde – najčastejšie na internete, v partii, u tých, ktorí sami nemajú odpovede, iba názory. A to môže byť veľmi nebezpečné.Znepokojujúce sú aj štatistiky. Podľa prieskumu ESPAD (European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs) z posledných rokov až 39 % slovenských šestnásťročných študentov priznalo, že v priebehu posledného mesiaca konzumovalo alkohol, pričom veľká časť z nich to robí práve počas letných mesiacov. Experimentovanie s marihuanou sa pohybuje okolo 15 %, zatiaľ čo omamné látky ako extáza, LSD či pervitín sú nižšie, no ich výskyt sa tiež koncentruje do obdobia voľna. A čo je ešte dôležitejšie – veľké percento detí začína prvé experimenty s návykovými látkami práve počas letných prázdnin.Z psychologického hľadiska je dôležité rozumieť, že ide o súhru niekoľkých faktorov. Deti, ktoré počas školského roka trpia úzkosťami, tlakom, frustráciou z akademických neúspechov, rodinnými problémami alebo osamelosťou, vnímajú prázdniny ako útek. No tento únik sa môže stať pascou – namiesto relaxu a zotavenia si nesú do tohto obdobia nezvládnuté emócie, ktoré potrebujú niečím stlmiť. A keď je na stole alkohol alebo dostupná droga, ich obranné mechanizmy sú slabé. Podľa Freuda a neskôr rozpracovaných mechanizmov v psychodynamickej teórii, je práve potlačovanie a únik pred bolesťou jednou z hlavných funkcií obranných mechanizmov, ktoré však pri užívaní návykových látok prestávajú fungovať ako ochrana a stávajú sa nástrojom deštrukcie.Ak chceme ako spoločnosť znížiť rizikové správanie detí počas prázdnin, nestačí im len zakazovať a moralizovať. Musíme im ponúknuť alternatívu. Deti potrebujú štruktúru aj v lete – nie rigidnú, ale bezpečnú. Rodičia, starí rodičia, animátori, vedúci letných táborov, komunita – všetci zohrávajú úlohu v tom, aby prázdniny neboli len synonymom slobody, ale aj priestoru pre zdravý vývin, objavovanie, priateľstvá, dobrodružstvo bez následkov. Otvorená komunikácia, záujem o pocity a myšlienky detí, pripravenosť počúvať bez odsudzovania – to sú základy prevencie, ktoré žiadna kampaň nenahradí.
Letné prázdniny sú krásnym obdobím. Môžu byť naplnené smiechom, zážitkami, dobrodružstvom a rastom. Ale môžu sa zmeniť aj na tiché tragédie, ak ich necháme len tak plynúť bez záujmu. Ako dospelí máme zodpovednosť nevytvárať ilúziu, že leto je bez hraníc. Namiesto toho by sme mali deťom ukázať, že aj sloboda má svoj význam, ak je zakorenená v porozumení, bezpečí a láske.


Zdroje:

Zápisky z OLÚP Predná Hora

Steinberg L. - Vek príležitostí: Prečo je adolescentný mozog kľúčom k modernému životu. 

Bandura A. - Teória sociálneho učenia.

Damour L. - Pod povrchom: Skutočné výzvy dospievajúcich dievčat.

ESPAD - Správa o užívaní alkoholu a drog medzi školákmi v Európe

Freud S. - Úvod do psychoanalýzy. Viedenský psychoanalytický inštitút.

- JK -

© 2025 - JK - . Všetky práva vyhradené.
Vytvorené službou Webnode Cookies
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky